Det er onsdag morgen i uge 21 – en helt almindelige uge; men ikke på Rækker Mølle Skolen. Skolen har bredt undervisningen ud, så den ikke blot foregår i klasselokalerne, men også omkring skolen.
Rækker Mølle Skolen har emneuge om ”andre folkeslag”. De fleste klasselokaler ligger tomme hen. Skolens elever er blevet delt op i forskellige folkeslag, og alle syv årgange er mixed sammen, så det ikke blot er geografien og antropologien der læres; men også øves sociale kompetencer, siger skoleleder Gurli Dyrvig. En rundtur til de mange værksteder viser, at de større elever virkelig tager ansvar for de mindre.
Der undervises dagligt i 4 lektioner, og når emneugen slutter på fredag, inviteres forældrene til at se resultatet af en uges arbejde. Vi glæder os til at se nogle forældre og andre interesserede på fredag kl. 10.00, siger viceskoleleder Ulla Skyttegaard.
Der er knyttet to lærere til hvert folk, som har givet ”deres folkeslag” et oplæg om kulturen, som den kendes på levevis, fester, mad, danse og landets geografi. Det er så op til eleverne, at være kreative og søge at leve sig ind i deres folkeslags særlige levevis.
Mit besøg overbeviste mig om at det til fulde er lykkedes.
Jens Holmgaard
|
|
I Mongoliet fejres en årlig fest - Nadamfesten. Familierne samles og der bliver spist godt. |
Aboriginals er den oprindelige befolkning i Australien. Eleverne blev sporet ind på dette urfolk ved at se den populære film om Crocodile Dundee.
Se bare her! Sådan skal en boomerang se ud! |
Vi er romaer/sigøjnere og tænk sig - Ulla Skyttegaard har smidt vort folk ud af skolen.
Så her sidder vi nede på Rækker Møllegaarden og prøver at skære en bambusfløjte.
Vi er dem, de andre ikke gider lege med!
Her forberedes romaernes hofret - Kolpita! |
Et ærligt stykke arbejde kan romaerne nu godt passe. Her bliver der fremstillet en fin perlekrans. |